Naar de zee - Reisverslag uit Montpellier, Frankrijk van Michiel Jong - WaarBenJij.nu Naar de zee - Reisverslag uit Montpellier, Frankrijk van Michiel Jong - WaarBenJij.nu

Naar de zee

Blijf op de hoogte en volg Michiel

17 November 2012 | Frankrijk, Montpellier

Vanaf Villefranche ben ik met een boog om Lyon heen gegaan.

Ik heb die nacht nog geprobeerd om als pelgrim bij de kerk in Pollionay om een overnachting te vragen, maar omdat ik aan de telefoon niet goed frans kan verstaan, heb ik waarschijnlijk iets verkeerd verstaan, waardoor ik meer dan 2 uur heb gewacht, en toch nog een kampeerplek moest zoeken.

Twee dagen later heb ik, na een mislukte poging om in de regen, op een steengrond mijn tent op te zetten, bij in Ste Crois en Jarez een boerderij aangeklopt, waar ik in de geitenstal kon slapen :)

De volgende nacht heb ik geprobeerd om op een kribbe in de Rhone te slapen, maar nadat ik had gekookt en gegeten viel het me op dat het water veel dichter bij was gekomen dan toen ik de tent opzette. Toen heb ik de tent toch maar op de dijk gezet. De ochtend daarna zag ik de eenden en een zwaan zwemmen op de plek waar eerst mijn tent stond.

De dag daarna wilde ik nog naar een klooster, Abbaye de saint Pierre, waar ik als pelgrim kon verblijven, maar ik had een verkeerde locatie, waardoor ik met veel moeite over een gevaarlijke weg de heuvels in ben gegaan, terwijl ik gewoon in het dal had kunnen blijven. In het klooster was wel een douche, maar er kwam maar heel weinig water uit. Later, nadat ik met moeite me had gewassen, bleek dat de hoofdkraan dichtstond.

Frankrijk is niet echt vegetariërvriendelijk. In tournon heb ik drie keer geprobeerd bij een restaurant te lunchen, maar we hadden niets zonder vlees of vis op de kaart. Gelukkig konden ze bij het derde restaurant wel iets improviseren.

Hierna heb ik besloten om van de route af te wijken en zelf de weg door de heuvels van de Ardèche te zoeken. Dit heb ik een paar dagen gedaan, maar ik ben toch weer op de route teruggekomen. In St. Privat ben ik bij de lunch nog bij iemand uitgenodigd.

Ik heb ook enkele dagen het ontbijt te weinig brood ingeslagen. Ik moest dan wat improviseren met koekjes. Ik heb ook geprobeerd om broodbeleg op bastongekoeken te doen: met chocopasta is best lekker; met jam is ook lekker, alleen proef je dan de bastongekoek niet zo; bastongekoek met camenbert is een interessante combinatie, maar een belediging voor de smaak.

Toen ik de Ardèche uit was begon het me op te vallen dat het klimaat ook erg anders begon te worden. De begroeiing begon zeer te veranderen, en de kastanjes van de Ardèche werden vervangen door kurkeiken en olijfbomen. De grond is nu ook niet meer hetzelfde, maar is nu een soort rode grond met veel stenen. Gras komt hiet ook meer voor in pollen.

Banne vond ik een van de mooiste plekken waar ik ben geweest. Er is een oud fort, er zijn mooie steegjes, en in het bos daarnaast stikt het van de rotsen, soms overwoekerd. ik heb daar nog onder een steen geslapen.

Onderweg ben kom ik hier ook veel honden tegen die heel hard blaffen, maar mij niet willen aanvallen. Een keer kwam een gevaarlijk uitziende hond dreigend blaffend op mij af, maar toen die mij had berijk rende hij weer terug en ging achter het hek staan blaffen.

In Vezenobres had ik het gevoel in een totaal andere wereld te zijn beland omdat de bouwstijl ook meer op die van een middeleeuwse stad leek, met muren van opgestapelde keien.

Afgelopen dagen ben ik ook nog langs heel mooie gebieden gekomen, waar ik, als ik op een heuvelwand was, alleen baar bos om in de vallei zag. Omdat het andere planten zijn, zijn de meeste bladeren hier ook nog groen.

  • 17 November 2012 - 01:01

    Mirjam:



    hoi Michiel,

    ik vind het ontzettend knap dat je al zover gekomen bent!
    even wist ik niet of je liever in Taizè wilde blijven, maar ik vind het heel knap dat je toch door hebt gezet!
    hoe bevalt het fietsen alleen je nu?

    ik wens je heel veel sterkte op je verdere toch!

    groetjes,
    Mijam

  • 17 November 2012 - 09:23

    Michiel De Jong:

    Het bevalt niet erg goed.
    De eenzaamheid is nog steeds moordend en ik heb op het moment wel genoeg van reizen.
    Het is wel mooi om zo'n andere wereld binnen te rijden, maar dat kan niet tegen de eenzaamheid op.
    Ik vind het nu ook niet meer leuk om te fietsen: het is nogal eentonig, en ik kan geen kleine paadjes nemen, maar ik kan ook niets anders afleidends doen.
    De Middellandse zee is nu mijn einddoel voor de fietstocht

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Michiel

Actief sinds 29 Sept. 2012
Verslag gelezen: 539
Totaal aantal bezoekers 14071

Voorgaande reizen:

29 September 2012 - 01 Maart 2013

Fietstocht door Europa

Landen bezocht: